Jesteśmy niepubliczną placówką oświatową, w której dzieci i młodzież mogą realizować obowiązek szkolny lub nauki. Pełnimy funkcję wiodącego ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego w naszym regionie. Działamy pod ścisłym nadzorem szkół macierzystych i kuratorium oświaty.
Nasza oferta szkolna przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży:
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w wieku od 3 do 25 lat,
- z niepełnosprawnością sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, znacznym i autyzm lub niepełnosprawność ruchowa) w wieku od 7 do 24 lat.
Ośrodek rozpoczął swoją działalność 1 września 2015 r. Głównym celem oddziaływań edukacyjno-rewalidacyjno-wychowawczych jest umożliwienie wychowankom osiągnięcia pełni rozwoju, maksymalnej samodzielności na miarę ich możliwości oraz przygotowanie do uczestnictwa w życiu społeczny
Oferujemy bezpłatnie
– grupowe i indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
– realizację programów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub autyzmem,
– indywidualne zajęcia logopedyczne,
– terapię psychologiczną,
– indywidualną fizjoterapię dostosowaną do potrzeb uczniów,
– opiekę służby medycznej,
– zajęcia na basenie,
– hipoterapię,
– wyżywienie,
– dowóz na zajęcia szkolne z miejsca zamieszkania i z powrotem.
Bardzo ważnym elementem w pracy ośrodka jest tzw. rehabilitacja społeczna. Wychowankowie wyjeżdżają do teatru, do kina, na basen, na wycieczki plenerowe, uczestniczą w audycjach umuzykalniających odbywających się na terenie ośrodka lub biorą udział w różnych imprezach oraz konkursach poza terenem placówki. Wychowankowie biorą udział w zajęciach kulinarnych.
Nad bezpieczeństwem, stroną dydaktyczną i opiekuńczo-wychowawczą wychowanków Ośrodka czuwa wykwalifikowana kadra wychowawców.
Nauczyciele dysponują odpowiednimi pomocami dydaktycznymi i sprzętem audiowizualnym. Materiały, narzędzia i pomoce potrzebne do zajęć są dostępne niemal bez ograniczeń. Ośrodek dysponuje sprzętem rehabilitacyjnym pozwalającym na prowadzenie rehabilitacji na odpowiednim poziomie.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami oświatowymi dowóz wychowanków do ośrodka jest finansowany w całości przez gminę, w której zamieszkuje dany wychowanek. Wybór sposobu dowozu tj. własny, organizowany przez gminę lub ośrodek należy do rodziców/opiekunów prawnych wychowanków ośrodka.
Realizacja programów edukacyjnych
Nasza placówka edukacyjna z zapałem realizuje program edukacyjny, obejmujący różnorodne przedmioty mające na celu wszechstronny rozwój uczniów. Poniżej przedstawiamy krótki opis kilku z tych przedmiotów:
Funkcjonowanie Osobiste i Społeczne: Funkcjonowanie osobiste i społeczne to zestaw zajęć, podczas których uczniowie doskonalą wiadomości i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych. Obejmuje to nie tylko rozwijanie umiejętności czytania, pisania i matematyki, lecz również poszerzanie wiedzy z zakresu środowiska społeczno-kulturowego. Te zajęcia przygotowują uczniów do pełnienia różnych ról społecznych, rozwijając jednocześnie niezbędne w dorosłości kompetencje społeczne.
Zajęcia Kształtujące Kreatywność: Specjalne lekcje kształtujące kreatywność mają na celu rozwijanie umiejętności twórczych u uczestników. Dzięki różnorodnym aktywnościom i ćwiczeniom, te zajęcia stymulują wyobraźnię, pomagają w rozwiązywaniu problemów oraz rozwijają umiejętność myślenia innowacyjnego. Kreatywność jest traktowana jako ważny element rozwijania indywidualnego potencjału każdego ucznia.
Zajęcia Rozwijające Komunikowanie się: Zajęcia te mają na celu dalszy rozwój umiejętności komunikacyjnych uczniów. Skupiają się nie tylko na rozwijaniu języka, ale także na umiejętności porozumiewania się w różnych sytuacjach. Zajęcia obejmują komunikację werbalną i niewerbalną, a także korzystanie z różnych form wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC). Uczniowie mają szansę praktykować komunikację w różnych środowiskach, co przygotowuje ich do skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach życiowych.
Przysposobienie do Pracy: Przedmiot ten skierowany jest na przygotowanie uczniów do aktywności zawodowej. Obejmuje zdobywanie praktycznych umiejętności niezbędnych do podejmowania pracy w różnych dziedzinach. Poprzez praktyczne zajęcia, uczniowie rozwijają kompetencje zawodowe, co ułatwia im efektywne funkcjonowanie zarówno w życiu społecznym, jak i zawodowym.
Wszystkie te przedmioty wspólnie tworzą holistyczny program edukacyjny, który ma na celu pełny rozwój uczniów, przygotowując ich do aktywnego uczestnictwa w społeczeństwi
Osoba prowadząca
Krzysztof Nowak, rocznik 1974, żona Agnieszka (radca prawny) i syn Oskar (uczeń szkoły podstawowej).
Wykształcenie wyższe, ekonomista. Od początku pracy zawodowej związany z samorządem i problematyką oświatową.
Wieloletni pracownik Urzędu Miasta Tarnowa, gdzie odpowiadał za finanse tarnowskiej oświaty. W 1999 r. współtworzył tarnowską koncepcję bonu oświatowego. Kierując Referatem Ekonomicznym w Urzędzie Miasta Tarnowa między innymi opracował nową koncepcję zarządzania finansami oświaty. W kolejnych latach Sekretarz Powiatu Bocheńskiego a następnie dyrektor Wydziału Edukacji i Sportu w Starostwie Powiatowym w Bochni oraz dyrektor Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Wojniczu. W czasie prezesowania Małopolskiemu Rynkowi Hurtowego S.A. w Tarnowie tworzył i realizował proces naprawczy oraz przeprowadzał restrukturyzację Spółki. Prowadził również własną działalność gospodarczą z zakresu finansów oświaty samorządowej. Autor wielu audytów i raportów z tej dziedziny.
Obecnie zarządza niepublicznymi placówkami oświatowo-wychowawczymi. Czas wolny dzieli między ciekawą książką i dobrym filmem, a aktywnym wypoczynkiem, pływaniem, grą w tenisa, turystyką pieszą i podróżami.
Radny Samorządu Województwa Małopolskiego